MAKALAH
PENGARUH
PERADABAN ISLAM
PADA MASA
KHULAFAUR RASYIDIN
Di susun untuk memenuhi tugas perkuliahan
mata kuliah : sejarah peradaban islam
Dosen pengampu : Drs. H. Akhmad Rowi, M.H.
Disusun Oleh:
Nama : Muhammad Nurdin
Semester : VI (Enam)
NIM : C.1.4.11.0071
FAKULTAS AGAMA ISLAM
UNIVERSITAS SULTAN FATAH DEMAK
2014
BAB I
PENDAHULUAN
A.LATAR
BELAKANG MASALAH
Pengalaman masa lalu atau Sejarah
merupakan suatu rujukan yang sangat penting saat kita akan membangun masa
depan. Sekaitan dengan itu kita bisa tahu apa dan bagaimana perkembangan islam
pada masa lampau. Namun, kadang kita sebagai umat islam malas untuk melihat
sejarah. Sehingga kita cenderung berjalan tanpa tujuan dan mungkin mengulangi
kesalahan yang pernah ada dimasa lalu. Disnilah sejarah berfungsi sebagai
cerminan bahwa dimasa silam telah terjadi sebuah kisah yang patut kita pelajari
untuk merancang serta merencanakan matang-matang untuk masa depan yang lebih
cemerlang tanpa tergoyahkan dengan kekuatan apa pun.
Perkembangan Islam pada zaman para
sahabat, terkhusus pada zaman Khalifah empat atau yang lebih terkenal dengan
sebutan Khulafaur Rasyidin, Islam berkembang dengan pesat dimana hampir 2/3
bumi yang kita huni ini hampir dipegang dan dikendalikan oleh Islam. Hal itu
tentunya tidak terlepas dari para pejuang yang sangat gigih dalam
mempertahankan dan juga dalam menyebarkan islam sebagai agama Tauhid yang
diridhoi. Perkembangan islam pada zaman inilah merupakan titik tolak perubahan
peradaban kearah yang lebih maju. Maka tidak heran para sejarawan mencatat
bahwa islam pada zaman Nabi Muhammad dan Khulafaur Rasyidin merupakan islam
yang luar biasa pengaruhnya. Namun yang terkadang menjadi pertanyaan adalah
kenapa pada zaman sekarang ini seolah kita melupakannya. Sekaitan dengan itu
perlu kiranya kita melihat kembali dan mengkaji kembali bagaimana sejarah islam
yang sebenarnya.
B. RUMUSAN MASALAH
Agar tidak terjadi kesimpang siuran
dalam penyusunan makalah ini, maka saya merumuskan masalah sebagai berikut:
1)Pengertian Khulafaur Rasyidin
2)Kepemimpinan Khalifah Abu Bakar as-Siddiq
3)Kepemimpinan Khalifah Umar Bin Khottob
4)Kepemimpinan Khalifah Utsman Bin Affan
5)Kepemimpinan Khalifah Ali Bin Abi Thalib
C.TUJUAN PENULISAN
Adapun tujuan penulisan dalam
membahas masalah ini adalah untuk mengetahui bagaimana :
1)Pengertian Khulafaur Rasyidin
2)Kepemimpinan Khalifah Abu Bakar as-Siddiq
3)Kepemimpinan Khalifah Umar bin Khottob
4)Kepemimpinan Khalifah Utsman bin Affan
5)Kepemimpinan Khalifah Ali Bin abi Thalib
BAB II
PEMBAHASAN
A.PENGERTIAN
KHULAFAUR RASYIDIN
Khulafaur Rasyidin atau Khulafa
ar-Rasyidun adalah wakil-wakil atau khalifah-khalifah yang benar atau lurus.
Mereka adalah waris kepemimpinan Rasulullah selepas kewafatan junjungan kita
Nabi Muhammad SAW. Para tokoh ini merupakan orang-orang yang arif bijaksana,
jujur dan adil dalam memberikan keputusan dan menyelesaikan masalah-masalah
yang timbul dalam masyarakat. Pada saat perlantikan mereka dibuat secara syura
yaitu perbincangan para sahabat atau pilihan khalifah sebelum. Selepas
pemerintahan ini, kerajaan Islam diganti oleh kerajaan Ummaiyyah.
Khalifah adalah pemimpin yang
diangkat sesudah nabi Muhammad SAW wafat untuk menggantikan beliau melanjutkan
tugas-tugas sebagai pemimpin agama dan kepala pemerintahan.
Adapun Khulafaur Rasyidin dalam
sejarah islam yang dimaksud terdiri daripada empat orang sahabat sebagai
berikut:
1) Saidina Abu
Bakar ( 632-634 M )
2) Saidina Umar
bin Khatab ( 634-644 M )
3) Saidina
Uthman bin Affan ( 644-656 M )
4) Saidina Ali
bin Abi Talib ( 656-661 M )
B.EMPAT KHALIFAH SHAHABAT NABI
Keempat khalifah diatas bukan saja
berhasil dalam melanjutkan risalah islam dan menegakkan tauhid, tetapi juga
menyebarluaskan ke seluruh penjuru alam ini.
1.KHALIFAH
ABU BAKAR AS-SIDDIQ (632-634 M )
Setelah nabi wafat, sebagai pemimpin
umat islam adalah Abu Bakar As-Siddik sebagai kholifah. Kholifah adalah
pemimpin yang diangkat setelah nabi wafat untuk menggantikan nabi dan
melanjutkan tugas-tugas sebagai pemimpin agama dan pemerintah.
1)Menjadi Khalifah Pertama
Semasa Rasulullah SAW sedang sakit
tenat, baginda mengarahkan supaya Saidina Abu Bakar mengimamkan solat orang
Islam. Selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW., sebuah majlis yang dihadiri oleh
golongan Ansar dan Muhajirin ditubuhkan untuk melantik seorang khalifah bagi
memimpin umat Islam. Hasil dari perjumpaan itu, Saidina Abu Bakar dilantik dan
menjadi khalifah pertama umat Islam.
Perlantikan Saidina Abu Bakar
mendapat tentangan daripada beberapa orang yang ingin melantik Saidina Ali Abi
Talib sebagai khalifah kerana Saidina Ali merupakan menantu dan anak saudara
Rasulullah SAW. Golongan Syiah yang merupakan golongan daripada keluarga Bani
Hashim menentang perlantikan Saidina Abu Bakar. Tentangan itu tamat selepas
Saidina Ali Abi Talib membaihkan Saidina Abu Bakar. Ada pendapat mengatakan
bahawa Saidina Ali bin Abi Talib hanya membaihkan Saidina Abu Bakar selepas
enam bulan.
2)Ekspedisi ke Utara
Selepas berjaya mengurangkan
golongan riddah, Syaidina Abu Bakar mula menghantar panglima-panglima perang
Islam ke utara untuk memerangi Byzantine (Rom Timur) dan Empayar Parsi. Khalid
Al-Walid berjaya menawan Iraq dalam hanya satu kempen ketenteraan. Beliau juga
menempuh kejayaan dalam beberapa ekspedisi ke Syria. Menurut seorang orientalis
Barat, kempen Saidina Abu Bakar hanyalah sebuah lanjutan daripada Perang
Riddah. Hal ini jelas salah memandangkan kebanyakan golongan riddah terletak di
selatan Semenanjung Arab dan bukannya di utara.
3)Pengumpulan Al-Quran
Menurut ahli sejarah Islam, selepas
Perang Riddah ramai orang yang mahir menghafaz Al Quran terbunuh. Saidina Umar
Al-Khatab (khalifah yang berikutnya) meminta Saidina Abu Bakar untuk mula
menjalankan aktviti pengumpulan semula ayat-ayat Al Quran. Saidina Uthman Affan
kemudiannya melengkapkan aktiviti pengumpulan Al Quran semasa beliau menjadi
khalifah.
4)Kewafatan Saidina Abu Bakar As-Siddiq
Saidina Abu Bakar wafat pada 23 Ogos
634 di Madinah iaitu dua tahun selepas menjadi khalifah. Ada dua pendapat
mengenai sebab kematian Saidina Abu Bakar. Ada yang mengatakan disebabkan
keracunan dan ada pula yang mengatakan Saidina Abu Bakar meninggal dunia secara
biasa. Sebelum kewafatannya, Saidina Abu Bakar mengesa masyarakat menerima
Saidina Umar Al-Khatab sebagai khalifah yang baru. Saidina Abu Bakar
dikebumikan di sebelah makam Nabi Muhammad s.a.w. di Masjid an-Nabawi yang
terletak di Madinah.
5)Sumbangan Saidina Abu Bakar
Saidina Abu Bakar walaupun hanya
memerintah selama dua tahun (632-634), tetapi beliau banyak menyumbang terhadap
perkembangan Islam. Beliau berjaya menumpaskan golongan Riddah yang ada
diantaranya murtad dan ada diantaranya mengaku sebagai nabi. Beliau juga mula
mengumpulkan ayat-ayat Al Quran dan beliau juga berjaya meluaskan pengaruh
Islam.
Kekuasaan yang dijalankan pada massa
khalifah Abu Bakar, sebagaimana pada masa Rasululllah, bersifat sentral;
kekuasaan legislatif, eksekutif, dan yudikatif terpusat ditangan Khalifah.
Selain menjalankan roda pemerintahan, khalifah juga melaksanakan hukum,.
Meskipun demikian, seperti juga Nabi Muhammad SAW, Abu Bakar selalu mengajak
sahabat-sahabatnya bermusyawarah.
2.KHALIFAH
UMAR BIN-KHATAB ( 634-644 M )
Setelah abu Bakar menunjuk
penggantinya yaitu Umar Bin Khattab, yang tujuannya adalah untuk mencegah
supaya tidak terjadi perselisihan dan perpecahan dikalangan umat islam.
Pada masa umar bin Khattab, kondisi politik
dalam keadaan stabil, usaha perluasan wilayah islam pemperoleh hasil yang
gemilang. Wilayah islam pada masa umar bin Khattab meliputi Semenanjung
Arabiah, Palestina, Siria, Irak, Persia dan Mesir.
Dengan meluasnya wilayah Islam
mengakibatkan meluas pula kehidupan dalam segala bidang. Untuk memenuhi
kebutuhan ini diperlukan manusia yang memiliki keterampilan dan keahlian, sehingga
dalam hal ini diperlukan pendidikan.
Pada masa Kholifah Umar Bin Khattab,
sahabat-sahabat yang sangat berpengaruh tidak diperbolehkan untuk keluar daerah
kecuali atas izin dari Kholifah dan dalam waktu yang terbatas. Jadi, kalau ada
diantara umat Islam yang ingin belajar hadis harus pergi ke madinah, ini
berarti bahwa penyebaran ilmu dan pengetahuan para sahabat dan tempat
pendidikan adalah berpusat di Madinah.
1)Pemerintahan Saidina Umar
Semasa pemerintah Saidina Umar,
Empayar Islam berkembang dengan pesat; menawan Mesopotamia dan sebahagian
kawasan Parsi daripada Empayar Parsi (berjaya menamatkan Empayar Parsi), dan
menawan Mesir, Palestin, Syria, Afrika Utara, dan Armenia daripada Byzantine
(Rom Timur). Ada diantara pertempuran ini menunjukkan ketangkasan tentera Islam
seperti Perang Yarmuk yang menyaksikan tentera Islam yang berjumlah 40,000
orang menumpaskan tentera Byzantine yang berjumlah 120,000 orang. Hal ini
mengakhiri pemerintahan Byzantine di selatan Asia Kecil.
Pada tahun 637, selepas pengempungan
Baitulmuqaddis yang agak lama, tentera Islam berjaya menakluk kota tersebut.
Paderi besar Baitulmuqaddis yaitu Sophronius menyerahkan kunci kota itu kepada
Saidina Umar.
Beliau kemudiannya mengajak Saidina
Umar supaya bersembahyang di dalam gereja besar Kristian yaitu gereja Church of
the Holy Sepulchre. Saidina Umar menolak dan sebaliknya menunaikan solat tidak
beberapa jauh daripada gereja tersebut kerana tidak ingin mencemarkan status
gereja tersebut sebagai pusat keagamaan Kristian. 50 tahun kemudian, sebuah
masjid yang digelar Masjid Umar dibina di tempat Saidina Umar menunaikan solat.
Saidina Umar banyak melakukan
reformasi terhadap sistem pemerintahan Islam seperti menubuhkan pentadbiran
baru di kawasan yang baru ditakluk dan melantik panglima-panglima perang yang
berkebolehan. Semasa pemerintahannya juga kota Basra dan Kufah dibina. Saidina
Umar juga amat dikenali kerana kehidupannya yang sederhana.
2)Wafatnya Saidina Umar
Saidina Umar wafat pada tahun 644
selepas dibunuh oleh seorang hamba Parsi yang bernama Abu Lu’lu’ah. Abu
Lu’lu’ah menikam Saidina Umar kerana menyimpan dendam terhadap Saidina Umar.
Dia menikam Saidina Umar sebanyak enam kali sewaktu Saidina Umar menjadi imam
di Masjid al-Nabawi, Madinah.
Saidina Umar meninggal dunia dua hari
kemudian dan dikebumikan di sebelah makam Nabi Muhammad SAW dan makam Saidina
Abu Bakar. Selepas kematiannya lalu Saidina Uthman bin Affan dilantik menjadi
khalifah.
Diantara perkembangan yang ada pada
masa Khalifah Umar adalah :
• Pemberlakuan Ijtihad
• Menghapuskan zakat bagi para muallaf
• Menghapuskan hukum mut’ah
• Lahirnya ilmu Qira’at
• Penyebaran Ilmu Hadits
• Menempa mata uang dan
• menciptakan tahun Hijriah
3.KHALIFAH
USMAN BIN AFFAN ( 644-656 M )
Usman Bin Affan adalah termasuk saudagar
besar dan kaya dan sangat pemurah menafkahkan kekayaannya untuk kepentingan
umat islam. Usman dianggap menjadi Kholifah hasil dari pemilihan panitia enam
yang ditunjuk oleh Kholifah Umar bin Khattab menjelang beliau akan meninggal.
Pada masa Kholifah Usman bin Affan,
pelaksanaan pendidikan islam tidak jauh berbeda dengan masa sebelumnya.
Pendidikan di masa ini hanya melanjutkan apa yang telah ada, namun hanya
sedikit terjadi perubahan yang mewarnai pendidikan islam.
Para sahabat yang berpengaruh dan
dekat dengan Rasullullah yang tidak diperbolehkan meninggalkan madinah dimasa
Umar, diberikan kelonggaran untuk keluar dan menetap di daerah-daerah yang
mereka sukai. Kebijakan ini sangat besar pengaruhnya bagi pelaksanaan
pendidikan di daerah-daerah.
Proses pelaksanaan pola pendidikan
pada masa Usman ini lebih ringan dan lebih mudah di jangkau oleh peserta didik
yang ingin menuntut dan belajar islam dan dari segi pusat pendidikan juga lebih
banyak, sebab pada masa ini para sahabat bias memilih tempat mereka inginkan
untuk memberikan pendidikan pada masyarakat.
Kholifah Usman sudah merasa cukup
dengan pendidikan yang sudah berjalan, namun begitu ada satu usaha yang
cemerlang yang telah terjadi di masa ini yang berpengaruh luar biasa bagi
pendidikan islam, yaitu untuk mengumpulkan tulisan ayat-ayat Al-Qur’an.
Berdasarkan hal-hal ini, Kholifah Usman memerintahkan kepada tim untuk menyalin
tersebut, ada pun tim tersebut adalah : Zaid bin Tsabit, Abdullah bin Zubair,
Zaid bin Ash, dan Abdurrahman bin Harist.
Saidina Usman menjadi khalifah
selepas Saidina Umar bin Khatab dibunuh pada tahun 644. Beliau memerintah
selama dua belas tahun iaitu dari tahun 644 sehingga tahun 656. Antara
pembaharuan yang dibuat ialah menubuhkan Angkatan Tentera Laut yang diketuai oleh
Muawiyah dan membuat dasar terbuka dalam hubungan politik dan urusan dagangan
Semasa pemerintahannya, keseluruhan Iran, sebahagian daripada Afrika Utara, dan
Cyprus menjadi sebahagian daripada empayar Islam. Saidina Uthman wafat pada
tahun 656 akibat dibunuh oleh pemberontak yang tidak puas hati dengan
pemerintahannya.
Diantara perkembangan yang ada pada
masa Khalifah Ustman adalah :
• Penaskahan Al-Qur’an
• Perluasan Masjid Nabawi dan
Masjidil Haram
• Didirikannya masjid Al-Atiq di
utara benteng babylon
• Membangun Pengadilan
• Membentuk Angkatan Laut
• Membentuk Departemen
4.KHALIFAH ALI BIN ABI THALIB ( 656-661 M )
Pada tahun 656 masihi, khalifah Ali
bin Abi Thalib, Islam yaitu Saidina Uthman bin Affan wafat kerana dibunuh di
dalam rumahnya sendiri. Segelintir masyarakat kemudiannya mencadangkan Saidina
Ali supaya menjadi khalifah tetapi Saidina Ali menolak. Selepas didesak oleh
pengikutnya, beliau akhirnya menerima untuk menjadi khalifah.
Ali adalah Kholifah yang keempat
setelah Usman bin Affan. Pada pemerintahannya sudah diguncang peperangan dengan
Aisyah beserta Talhah dan Abdullah bin Zubair karena kesalahpahaman dalam
menyikapi pembunuhan terhadap usman, peperangan di antara mereka disebut perang
Jamal (unta) karena Aisyah menggunakan kendaraan unta. Setelah berhasil
mengatasi pemberontakan Aisyah, muncul pemberontakan lain, sehingga masa
kekuasaan Kholifah Ali tidak pernah mendapatkan ketenangan dan kedamaian.
Muawiah sebagai gubernur Damaskus
memberontak untuk menggulingkan kekuasaannya. Perang ini disebut dengan perang
Siffin, karena terjadi di Siffin. Ketika tentara muawiyah terdesak oleh pasukan
Ali, maka Muawiyah segera mengambil siasat untuk menyatakan tahkim
(penyelesaian dengan adil dan damai). Semula Ali menolak, tetapi karena desakan
sebagian tentara akhirnya Ali menerimanya, namun Tahkim malah menimbulkan
kekacauan, sebab muawiyah bersifat curang, sebab dengan Tahtim Muawiyah
berhasil mengalahkan Ali dan mendirikan pemerintahan tandingan di Damaskus.
Sementara itu, sebagian tentara yang menentang keputusan Ali dengan cara
Tahkim, meninggalkan Ali dan membuat kelompok tersendiri yaitu Khawarij.
Diantara perkembangan yang ada pada
masa Khalifah Ali adalah :
• Terciptanya ilmu bahasa/nahwu
(Aqidah nahwiyah)
• Berkembangnya ilmu Khatt al-Qur’an
• Berkembangnya Sastra
BAB III
PENUTUP
KESIMPULAN
Dari beberapa pembahasan mengenai
pertumbuhan dan Perkembangan Islam Pada Masa Khulafaur Rasyidin diatas maka
dapat diambil beberapa kesimpulan yang diantaranya :
1.Khulafa ar-Rasyidin atau Khulafa ar-Rasyidun (jamak
kepada Khalifatur Rasyid) berarti wakil-wakil atau khalifah-khalifah yang benar
atau lurus Adapun maksudnya disini adalah empat Khalifah Shahabat Nabi yaitu
Abu Bakar, Umar, Utsman dan Ali ra
2.Pada Masa pemerintahan Abu Bakar Islam berkembang
dengan melalui penyebaran langsung ketempat dimana belum ada penduduk yang
beragama Islam. Pada masa ini pula Al-quran dikumpulkan dan ini pula merupakan
jasa pemerintahan pada zaman beliau
3.Pada Masa Umar (Masa Penguatan Pondasi Islam),
Utsman ( Masa Pembukuan Al-quran) dan Ali, Islam sudah sangat tersebar luas
diwilayah wilayah selain diwilayah jazirah arab itu sendiri. Dimana pada masa
beliau beliau adalah merupakan tindak lanjut dari proses penyebaran Islam
sebelumnya.
4.Adapun kronologis khulafaurrasyidin adalah sejak
wafatnya Nabi Muhammad SAW sampai dengan masa khalifah Ali bin Abi Thalib
dengan berbagai macam rentetan peristiwa yang terjadi pada setiap masanya.
Sehingga dari berbagai macam
analisis kesimpulan diatas bisa dikatakan bahwa Islam berkembang pada masa
Khulafaur Rasyidin adalah melalui beberapa aspek pendekatan yang diantaranya
adalah pendekatan da’wah yang meliputi da’wah dengan lisan (diplomasi) dan juga
perbuatan (pertempuran).
DAFTAR
PUSTAKA
1). Dr. Badri Yatim, M.A, Sejarah Peradaban Islam
“Dirasah Islamiyah”, PT. Raja Grapindo Persada, Jakarta, 2007.
2). Prof. Dr. H. Samsul Nizar, M. Ag. Sejarah Pendidikan Islam: Menelusuri Jejak Sejarah Era Rasulullah Sampai Indonesia, Prenada Media Group, Jakarta, 1999.
3). Nasution, Harun : Filsafat Pendidikan Islam 1982 Jakarta.
4). Sejarah Peradaban Islam, Buku Panduan Madrasah Aliyah Kelas XII
MAKALAH
PENGARUH
PERADABAN ISLAM
PADA MASA
KHULAFAUR RASYIDIN
Di susun untuk memenuhi tugas perkuliahan
mata kuliah : sejarah peradaban islam
Dosen pengampu : Drs. H. Akhmad Rowi, M.H.
Disusun Oleh:
Nama : Muhammad Nurdin
Semester : VI (Enam)
NIM : C.1.4.11.0071
FAKULTAS AGAMA ISLAM
UNIVERSITAS SULTAN FATAH DEMAK
2014
BAB I
PENDAHULUAN
A.LATAR
BELAKANG MASALAH
Pengalaman masa lalu atau Sejarah
merupakan suatu rujukan yang sangat penting saat kita akan membangun masa
depan. Sekaitan dengan itu kita bisa tahu apa dan bagaimana perkembangan islam
pada masa lampau. Namun, kadang kita sebagai umat islam malas untuk melihat
sejarah. Sehingga kita cenderung berjalan tanpa tujuan dan mungkin mengulangi
kesalahan yang pernah ada dimasa lalu. Disnilah sejarah berfungsi sebagai
cerminan bahwa dimasa silam telah terjadi sebuah kisah yang patut kita pelajari
untuk merancang serta merencanakan matang-matang untuk masa depan yang lebih
cemerlang tanpa tergoyahkan dengan kekuatan apa pun.
Perkembangan Islam pada zaman para
sahabat, terkhusus pada zaman Khalifah empat atau yang lebih terkenal dengan
sebutan Khulafaur Rasyidin, Islam berkembang dengan pesat dimana hampir 2/3
bumi yang kita huni ini hampir dipegang dan dikendalikan oleh Islam. Hal itu
tentunya tidak terlepas dari para pejuang yang sangat gigih dalam
mempertahankan dan juga dalam menyebarkan islam sebagai agama Tauhid yang
diridhoi. Perkembangan islam pada zaman inilah merupakan titik tolak perubahan
peradaban kearah yang lebih maju. Maka tidak heran para sejarawan mencatat
bahwa islam pada zaman Nabi Muhammad dan Khulafaur Rasyidin merupakan islam
yang luar biasa pengaruhnya. Namun yang terkadang menjadi pertanyaan adalah
kenapa pada zaman sekarang ini seolah kita melupakannya. Sekaitan dengan itu
perlu kiranya kita melihat kembali dan mengkaji kembali bagaimana sejarah islam
yang sebenarnya.
B. RUMUSAN MASALAH
Agar tidak terjadi kesimpang siuran
dalam penyusunan makalah ini, maka saya merumuskan masalah sebagai berikut:
1)Pengertian Khulafaur Rasyidin
2)Kepemimpinan Khalifah Abu Bakar as-Siddiq
3)Kepemimpinan Khalifah Umar Bin Khottob
4)Kepemimpinan Khalifah Utsman Bin Affan
5)Kepemimpinan Khalifah Ali Bin Abi Thalib
C.TUJUAN PENULISAN
Adapun tujuan penulisan dalam
membahas masalah ini adalah untuk mengetahui bagaimana :
1)Pengertian Khulafaur Rasyidin
2)Kepemimpinan Khalifah Abu Bakar as-Siddiq
3)Kepemimpinan Khalifah Umar bin Khottob
4)Kepemimpinan Khalifah Utsman bin Affan
5)Kepemimpinan Khalifah Ali Bin abi Thalib
BAB II
PEMBAHASAN
A.PENGERTIAN
KHULAFAUR RASYIDIN
Khulafaur Rasyidin atau Khulafa
ar-Rasyidun adalah wakil-wakil atau khalifah-khalifah yang benar atau lurus.
Mereka adalah waris kepemimpinan Rasulullah selepas kewafatan junjungan kita
Nabi Muhammad SAW. Para tokoh ini merupakan orang-orang yang arif bijaksana,
jujur dan adil dalam memberikan keputusan dan menyelesaikan masalah-masalah
yang timbul dalam masyarakat. Pada saat perlantikan mereka dibuat secara syura
yaitu perbincangan para sahabat atau pilihan khalifah sebelum. Selepas
pemerintahan ini, kerajaan Islam diganti oleh kerajaan Ummaiyyah.
Khalifah adalah pemimpin yang
diangkat sesudah nabi Muhammad SAW wafat untuk menggantikan beliau melanjutkan
tugas-tugas sebagai pemimpin agama dan kepala pemerintahan.
Adapun Khulafaur Rasyidin dalam
sejarah islam yang dimaksud terdiri daripada empat orang sahabat sebagai
berikut:
1) Saidina Abu
Bakar ( 632-634 M )
2) Saidina Umar
bin Khatab ( 634-644 M )
3) Saidina
Uthman bin Affan ( 644-656 M )
4) Saidina Ali
bin Abi Talib ( 656-661 M )
B.EMPAT KHALIFAH SHAHABAT NABI
Keempat khalifah diatas bukan saja
berhasil dalam melanjutkan risalah islam dan menegakkan tauhid, tetapi juga
menyebarluaskan ke seluruh penjuru alam ini.
1.KHALIFAH
ABU BAKAR AS-SIDDIQ (632-634 M )
Setelah nabi wafat, sebagai pemimpin
umat islam adalah Abu Bakar As-Siddik sebagai kholifah. Kholifah adalah
pemimpin yang diangkat setelah nabi wafat untuk menggantikan nabi dan
melanjutkan tugas-tugas sebagai pemimpin agama dan pemerintah.
1)Menjadi Khalifah Pertama
Semasa Rasulullah SAW sedang sakit
tenat, baginda mengarahkan supaya Saidina Abu Bakar mengimamkan solat orang
Islam. Selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW., sebuah majlis yang dihadiri oleh
golongan Ansar dan Muhajirin ditubuhkan untuk melantik seorang khalifah bagi
memimpin umat Islam. Hasil dari perjumpaan itu, Saidina Abu Bakar dilantik dan
menjadi khalifah pertama umat Islam.
Perlantikan Saidina Abu Bakar
mendapat tentangan daripada beberapa orang yang ingin melantik Saidina Ali Abi
Talib sebagai khalifah kerana Saidina Ali merupakan menantu dan anak saudara
Rasulullah SAW. Golongan Syiah yang merupakan golongan daripada keluarga Bani
Hashim menentang perlantikan Saidina Abu Bakar. Tentangan itu tamat selepas
Saidina Ali Abi Talib membaihkan Saidina Abu Bakar. Ada pendapat mengatakan
bahawa Saidina Ali bin Abi Talib hanya membaihkan Saidina Abu Bakar selepas
enam bulan.
2)Ekspedisi ke Utara
Selepas berjaya mengurangkan
golongan riddah, Syaidina Abu Bakar mula menghantar panglima-panglima perang
Islam ke utara untuk memerangi Byzantine (Rom Timur) dan Empayar Parsi. Khalid
Al-Walid berjaya menawan Iraq dalam hanya satu kempen ketenteraan. Beliau juga
menempuh kejayaan dalam beberapa ekspedisi ke Syria. Menurut seorang orientalis
Barat, kempen Saidina Abu Bakar hanyalah sebuah lanjutan daripada Perang
Riddah. Hal ini jelas salah memandangkan kebanyakan golongan riddah terletak di
selatan Semenanjung Arab dan bukannya di utara.
3)Pengumpulan Al-Quran
Menurut ahli sejarah Islam, selepas
Perang Riddah ramai orang yang mahir menghafaz Al Quran terbunuh. Saidina Umar
Al-Khatab (khalifah yang berikutnya) meminta Saidina Abu Bakar untuk mula
menjalankan aktviti pengumpulan semula ayat-ayat Al Quran. Saidina Uthman Affan
kemudiannya melengkapkan aktiviti pengumpulan Al Quran semasa beliau menjadi
khalifah.
4)Kewafatan Saidina Abu Bakar As-Siddiq
Saidina Abu Bakar wafat pada 23 Ogos
634 di Madinah iaitu dua tahun selepas menjadi khalifah. Ada dua pendapat
mengenai sebab kematian Saidina Abu Bakar. Ada yang mengatakan disebabkan
keracunan dan ada pula yang mengatakan Saidina Abu Bakar meninggal dunia secara
biasa. Sebelum kewafatannya, Saidina Abu Bakar mengesa masyarakat menerima
Saidina Umar Al-Khatab sebagai khalifah yang baru. Saidina Abu Bakar
dikebumikan di sebelah makam Nabi Muhammad s.a.w. di Masjid an-Nabawi yang
terletak di Madinah.
5)Sumbangan Saidina Abu Bakar
Saidina Abu Bakar walaupun hanya
memerintah selama dua tahun (632-634), tetapi beliau banyak menyumbang terhadap
perkembangan Islam. Beliau berjaya menumpaskan golongan Riddah yang ada
diantaranya murtad dan ada diantaranya mengaku sebagai nabi. Beliau juga mula
mengumpulkan ayat-ayat Al Quran dan beliau juga berjaya meluaskan pengaruh
Islam.
Kekuasaan yang dijalankan pada massa
khalifah Abu Bakar, sebagaimana pada masa Rasululllah, bersifat sentral;
kekuasaan legislatif, eksekutif, dan yudikatif terpusat ditangan Khalifah.
Selain menjalankan roda pemerintahan, khalifah juga melaksanakan hukum,.
Meskipun demikian, seperti juga Nabi Muhammad SAW, Abu Bakar selalu mengajak
sahabat-sahabatnya bermusyawarah.
2.KHALIFAH
UMAR BIN-KHATAB ( 634-644 M )
Setelah abu Bakar menunjuk
penggantinya yaitu Umar Bin Khattab, yang tujuannya adalah untuk mencegah
supaya tidak terjadi perselisihan dan perpecahan dikalangan umat islam.
Pada masa umar bin Khattab, kondisi politik
dalam keadaan stabil, usaha perluasan wilayah islam pemperoleh hasil yang
gemilang. Wilayah islam pada masa umar bin Khattab meliputi Semenanjung
Arabiah, Palestina, Siria, Irak, Persia dan Mesir.
Dengan meluasnya wilayah Islam
mengakibatkan meluas pula kehidupan dalam segala bidang. Untuk memenuhi
kebutuhan ini diperlukan manusia yang memiliki keterampilan dan keahlian, sehingga
dalam hal ini diperlukan pendidikan.
Pada masa Kholifah Umar Bin Khattab,
sahabat-sahabat yang sangat berpengaruh tidak diperbolehkan untuk keluar daerah
kecuali atas izin dari Kholifah dan dalam waktu yang terbatas. Jadi, kalau ada
diantara umat Islam yang ingin belajar hadis harus pergi ke madinah, ini
berarti bahwa penyebaran ilmu dan pengetahuan para sahabat dan tempat
pendidikan adalah berpusat di Madinah.
1)Pemerintahan Saidina Umar
Semasa pemerintah Saidina Umar,
Empayar Islam berkembang dengan pesat; menawan Mesopotamia dan sebahagian
kawasan Parsi daripada Empayar Parsi (berjaya menamatkan Empayar Parsi), dan
menawan Mesir, Palestin, Syria, Afrika Utara, dan Armenia daripada Byzantine
(Rom Timur). Ada diantara pertempuran ini menunjukkan ketangkasan tentera Islam
seperti Perang Yarmuk yang menyaksikan tentera Islam yang berjumlah 40,000
orang menumpaskan tentera Byzantine yang berjumlah 120,000 orang. Hal ini
mengakhiri pemerintahan Byzantine di selatan Asia Kecil.
Pada tahun 637, selepas pengempungan
Baitulmuqaddis yang agak lama, tentera Islam berjaya menakluk kota tersebut.
Paderi besar Baitulmuqaddis yaitu Sophronius menyerahkan kunci kota itu kepada
Saidina Umar.
Beliau kemudiannya mengajak Saidina
Umar supaya bersembahyang di dalam gereja besar Kristian yaitu gereja Church of
the Holy Sepulchre. Saidina Umar menolak dan sebaliknya menunaikan solat tidak
beberapa jauh daripada gereja tersebut kerana tidak ingin mencemarkan status
gereja tersebut sebagai pusat keagamaan Kristian. 50 tahun kemudian, sebuah
masjid yang digelar Masjid Umar dibina di tempat Saidina Umar menunaikan solat.
Saidina Umar banyak melakukan
reformasi terhadap sistem pemerintahan Islam seperti menubuhkan pentadbiran
baru di kawasan yang baru ditakluk dan melantik panglima-panglima perang yang
berkebolehan. Semasa pemerintahannya juga kota Basra dan Kufah dibina. Saidina
Umar juga amat dikenali kerana kehidupannya yang sederhana.
2)Wafatnya Saidina Umar
Saidina Umar wafat pada tahun 644
selepas dibunuh oleh seorang hamba Parsi yang bernama Abu Lu’lu’ah. Abu
Lu’lu’ah menikam Saidina Umar kerana menyimpan dendam terhadap Saidina Umar.
Dia menikam Saidina Umar sebanyak enam kali sewaktu Saidina Umar menjadi imam
di Masjid al-Nabawi, Madinah.
Saidina Umar meninggal dunia dua hari
kemudian dan dikebumikan di sebelah makam Nabi Muhammad SAW dan makam Saidina
Abu Bakar. Selepas kematiannya lalu Saidina Uthman bin Affan dilantik menjadi
khalifah.
Diantara perkembangan yang ada pada
masa Khalifah Umar adalah :
• Pemberlakuan Ijtihad
• Menghapuskan zakat bagi para muallaf
• Menghapuskan hukum mut’ah
• Lahirnya ilmu Qira’at
• Penyebaran Ilmu Hadits
• Menempa mata uang dan
• menciptakan tahun Hijriah
3.KHALIFAH
USMAN BIN AFFAN ( 644-656 M )
Usman Bin Affan adalah termasuk saudagar
besar dan kaya dan sangat pemurah menafkahkan kekayaannya untuk kepentingan
umat islam. Usman dianggap menjadi Kholifah hasil dari pemilihan panitia enam
yang ditunjuk oleh Kholifah Umar bin Khattab menjelang beliau akan meninggal.
Pada masa Kholifah Usman bin Affan,
pelaksanaan pendidikan islam tidak jauh berbeda dengan masa sebelumnya.
Pendidikan di masa ini hanya melanjutkan apa yang telah ada, namun hanya
sedikit terjadi perubahan yang mewarnai pendidikan islam.
Para sahabat yang berpengaruh dan
dekat dengan Rasullullah yang tidak diperbolehkan meninggalkan madinah dimasa
Umar, diberikan kelonggaran untuk keluar dan menetap di daerah-daerah yang
mereka sukai. Kebijakan ini sangat besar pengaruhnya bagi pelaksanaan
pendidikan di daerah-daerah.
Proses pelaksanaan pola pendidikan
pada masa Usman ini lebih ringan dan lebih mudah di jangkau oleh peserta didik
yang ingin menuntut dan belajar islam dan dari segi pusat pendidikan juga lebih
banyak, sebab pada masa ini para sahabat bias memilih tempat mereka inginkan
untuk memberikan pendidikan pada masyarakat.
Kholifah Usman sudah merasa cukup
dengan pendidikan yang sudah berjalan, namun begitu ada satu usaha yang
cemerlang yang telah terjadi di masa ini yang berpengaruh luar biasa bagi
pendidikan islam, yaitu untuk mengumpulkan tulisan ayat-ayat Al-Qur’an.
Berdasarkan hal-hal ini, Kholifah Usman memerintahkan kepada tim untuk menyalin
tersebut, ada pun tim tersebut adalah : Zaid bin Tsabit, Abdullah bin Zubair,
Zaid bin Ash, dan Abdurrahman bin Harist.
Saidina Usman menjadi khalifah
selepas Saidina Umar bin Khatab dibunuh pada tahun 644. Beliau memerintah
selama dua belas tahun iaitu dari tahun 644 sehingga tahun 656. Antara
pembaharuan yang dibuat ialah menubuhkan Angkatan Tentera Laut yang diketuai oleh
Muawiyah dan membuat dasar terbuka dalam hubungan politik dan urusan dagangan
Semasa pemerintahannya, keseluruhan Iran, sebahagian daripada Afrika Utara, dan
Cyprus menjadi sebahagian daripada empayar Islam. Saidina Uthman wafat pada
tahun 656 akibat dibunuh oleh pemberontak yang tidak puas hati dengan
pemerintahannya.
Diantara perkembangan yang ada pada
masa Khalifah Ustman adalah :
• Penaskahan Al-Qur’an
• Perluasan Masjid Nabawi dan
Masjidil Haram
• Didirikannya masjid Al-Atiq di
utara benteng babylon
• Membangun Pengadilan
• Membentuk Angkatan Laut
• Membentuk Departemen
4.KHALIFAH ALI BIN ABI THALIB ( 656-661 M )
Pada tahun 656 masihi, khalifah Ali
bin Abi Thalib, Islam yaitu Saidina Uthman bin Affan wafat kerana dibunuh di
dalam rumahnya sendiri. Segelintir masyarakat kemudiannya mencadangkan Saidina
Ali supaya menjadi khalifah tetapi Saidina Ali menolak. Selepas didesak oleh
pengikutnya, beliau akhirnya menerima untuk menjadi khalifah.
Ali adalah Kholifah yang keempat
setelah Usman bin Affan. Pada pemerintahannya sudah diguncang peperangan dengan
Aisyah beserta Talhah dan Abdullah bin Zubair karena kesalahpahaman dalam
menyikapi pembunuhan terhadap usman, peperangan di antara mereka disebut perang
Jamal (unta) karena Aisyah menggunakan kendaraan unta. Setelah berhasil
mengatasi pemberontakan Aisyah, muncul pemberontakan lain, sehingga masa
kekuasaan Kholifah Ali tidak pernah mendapatkan ketenangan dan kedamaian.
Muawiah sebagai gubernur Damaskus
memberontak untuk menggulingkan kekuasaannya. Perang ini disebut dengan perang
Siffin, karena terjadi di Siffin. Ketika tentara muawiyah terdesak oleh pasukan
Ali, maka Muawiyah segera mengambil siasat untuk menyatakan tahkim
(penyelesaian dengan adil dan damai). Semula Ali menolak, tetapi karena desakan
sebagian tentara akhirnya Ali menerimanya, namun Tahkim malah menimbulkan
kekacauan, sebab muawiyah bersifat curang, sebab dengan Tahtim Muawiyah
berhasil mengalahkan Ali dan mendirikan pemerintahan tandingan di Damaskus.
Sementara itu, sebagian tentara yang menentang keputusan Ali dengan cara
Tahkim, meninggalkan Ali dan membuat kelompok tersendiri yaitu Khawarij.
Diantara perkembangan yang ada pada
masa Khalifah Ali adalah :
• Terciptanya ilmu bahasa/nahwu
(Aqidah nahwiyah)
• Berkembangnya ilmu Khatt al-Qur’an
• Berkembangnya Sastra
BAB III
PENUTUP
KESIMPULAN
Dari beberapa pembahasan mengenai
pertumbuhan dan Perkembangan Islam Pada Masa Khulafaur Rasyidin diatas maka
dapat diambil beberapa kesimpulan yang diantaranya :
1.Khulafa ar-Rasyidin atau Khulafa ar-Rasyidun (jamak
kepada Khalifatur Rasyid) berarti wakil-wakil atau khalifah-khalifah yang benar
atau lurus Adapun maksudnya disini adalah empat Khalifah Shahabat Nabi yaitu
Abu Bakar, Umar, Utsman dan Ali ra
2.Pada Masa pemerintahan Abu Bakar Islam berkembang
dengan melalui penyebaran langsung ketempat dimana belum ada penduduk yang
beragama Islam. Pada masa ini pula Al-quran dikumpulkan dan ini pula merupakan
jasa pemerintahan pada zaman beliau
3.Pada Masa Umar (Masa Penguatan Pondasi Islam),
Utsman ( Masa Pembukuan Al-quran) dan Ali, Islam sudah sangat tersebar luas
diwilayah wilayah selain diwilayah jazirah arab itu sendiri. Dimana pada masa
beliau beliau adalah merupakan tindak lanjut dari proses penyebaran Islam
sebelumnya.
4.Adapun kronologis khulafaurrasyidin adalah sejak
wafatnya Nabi Muhammad SAW sampai dengan masa khalifah Ali bin Abi Thalib
dengan berbagai macam rentetan peristiwa yang terjadi pada setiap masanya.
Sehingga dari berbagai macam
analisis kesimpulan diatas bisa dikatakan bahwa Islam berkembang pada masa
Khulafaur Rasyidin adalah melalui beberapa aspek pendekatan yang diantaranya
adalah pendekatan da’wah yang meliputi da’wah dengan lisan (diplomasi) dan juga
perbuatan (pertempuran).
DAFTAR
PUSTAKA
1). Dr. Badri Yatim, M.A, Sejarah Peradaban Islam
“Dirasah Islamiyah”, PT. Raja Grapindo Persada, Jakarta, 2007.
2). Prof. Dr. H. Samsul Nizar, M. Ag. Sejarah Pendidikan Islam: Menelusuri Jejak Sejarah Era Rasulullah Sampai Indonesia, Prenada Media Group, Jakarta, 1999.
3). Nasution, Harun : Filsafat Pendidikan Islam 1982 Jakarta.
4). Sejarah Peradaban Islam, Buku Panduan Madrasah Aliyah Kelas XII
5). akhmadrowi.blogspot.com
0 komentar:
Speak up your mind
Tell us what you're thinking... !